Blog overzicht

Multitasken is niet zo multi

vrijdag 21 augustusus 2015

"Multitasken is compleet inefficiënt." Dat is een aardig statement, maar gelukkig komt het niet compleet uit de lucht vallen. Dit is het resultaat van recente onderzoeken van neuropsychiater Theo Compernolle en hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner.

Multitasken is compleet inefficiënt

Iedere dag doen we aan multitasken. Een WhatsApp tijdens het eten, een Facebook-update of misschien zelf alleen maar een like tijdens het werk, nog een WhatsAppje tussendoor... het gaat maar door en blijkbaar functioneren we er goed bij.

Is dat zo?

Mijn eigen ervaring is dat het vooral storend werkt. Persoonlijk heb ik geen Facebook app op mijn telefoon staan, omdat ik het inmiddels ervaar als een 'extra manier om me lastig te vallen' terwijl ik belangrijkere dingen te doen heb. Ook WhatsApp heb ik voor lange tijd afgehouden om dezelfde reden.

Uit onderzoek blijkt dat mensen door te multitasken langzamer werken en meer fouten maken. Om het in andere woorden te herhalen: je doet langer over een taak en vervolgens moet je het deels overdoen omdat het niet goed genoeg is.

Neuropsychiater Theo Compernolle is er duidelijk over: 'Veel mensen denken dat ze kunnen multitasken, maar dat is een illusie. Ons brein is daar simpelweg niet toe in staat. Niemand kan twee denkprocessen tegelijk uitvoeren.' Door het intensieve gebruik van de smartphone, schakelen we constant tussen allerlei taken. 'We verliezen tijd en informatie bij dit switchen en het kost ons veel meer energie. Het is dus compleet inefficiënt,' vervolgt de neuropsychiater.

Het simpelweg uitschakelen van je telefoon, zoals in de bron van dit artikel wordt voorgesteld, is zakelijk gezien geen goede oplossing. Wel is het mogelijk om bijvoorbeeld je mail maar eens in de twee uur te beantwoorden, of bij een intensieve taak duidelijk aan te geven aan collega's dat je even niet gestoord wilt worden. Dan heb je in ieder geval een belangrijke stap gezet.



Reageren?
Even op een rijtje:
  • Verminder de inefficiënte werktijd
  • Verbeter uw managementinformatie én uw management
  • Krijg meer inzicht in uw projecten, de kosten en de baten
  • Centraliseer uw klantenbestand
  • Registreer uren, verlof, ziekte, kilometers en meer
  • Bespaar duizenden euro's aan verspilde werktijd - Rekenvoorbeeld

Probeer nu 30 dagen gratis!



7 redenen voor TimeTick

»  Geen opstartkosten
»  Alles in één systeem
»  Verhoogde productiviteit
»  Altijd en overal bereikbaar
»  Gratis en regelmatige updates
»  Ook op mobiel en tablet
»  Persoonlijk advies Direct aan de slag!

Nieuws

Gepland onderhoudsvenster
maandag 4 januari 2016
Op donderdagnacht 7 januari vindt er tussen 01:00 en 03:00 uur onderhoud plaats waarbij alle redundante switches worden vervangen. Omdat de firmware van de nieuwe switches niet compatibel is met de ...
Lees meer »
Timesheet 2.1.6 update
donderdag 26 november 2015
Vannacht hebben wij weer hard gewerkt aan het doorvoeren van de nieuwe update. Om 1:44 is deze live gegaan. Zoals u inmiddels gewend bent, is dit zonder onderbreking van de service gebeurd. Deze ...
Lees meer »